چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت: انتقاد کارشناسان از روند تعیین بودجه سال آینده در حوزه سلامت، با نزدیک شدن زمان ارائه لایحه بودجه 87 به مجلس شورای اسلامی به اوج می‌رسد.

 چنان‌که رئیس سازمان نظام پزشکی با انتقاد از این که در سال‌های گذشته هیچ گاه روند افزایش اعتبارات سلامت همگام با پیشرفت روش‌های درمانی صورت نگرفته است، بار دیگر نسبت به کاهش ناچیز سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی هشدار داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان نظام پزشکی، دکتر شهاب‌الدین صدر گفت: در تمام کشورها سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی،  از شاخص‌های توسعه یافتگی به شمار می‌رود، حال آن که این شاخص در سال 85، 6/5  درصد بود و باید بر اساس برنامه چهارم تا پایان سال 88 به 7 درصد برسد.

وی با بیان این که در سال 86 سرانه درمان 4 هزار و 400 تومان تعیین شد،  ازآنچه توجه ناکافی برخی دستگاه‌های دخیل در امر سلامت در اولویت دادن مقوله سلامت خواند انتقاد کرد و گفت: به اعتقاد مسئولان سازمان نظام پزشکی با افزایش کمتر از 6 درصدی بودجه سال 87 کمبود اعتبارات مزمن حوزه سلامت جبران نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که درصورت واقعی شدن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی، به‌طور قطع، سرانه درمان نیز واقعی می‌شود، گفت: باید بودجه سلامت از ابتدا به‌طور صحیح تعیین شود تا نیاز به تزریق اعتبارات مجدد به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها که به‌طور قطع برهم زننده تعادل بودجه است، نداشته باشیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: در حال حاضر 80 درصد خدمات بستری از طریق بیمارستان‌های دولتی به مردم ارائه می‌شود، بنابراین درصورت عدم اصلاح اعتبارات بخش سلامت، این بیمارستان‌ها دچار مشکل شده و روند خدمات رسانی به مردم نیز مختل می‌شود.

صدر همچنین با بیان این که اغلب مراجعان به بیمارستان‌های دولتی را اقشار کم درآمد جامعه تشکیل می‌دهند، تأکید کرد: بنابراین باید برای کاهش آسیب این افراد، کسری اعتبارات دانشگاه و بیمارستان‌های دولتی اصلاح شود. وی گفت: باید برای سال آینده از یک سو بودجه سلامت کشور و از سویی دیگر سرانه درمان به‌طور کارشناسی تعیین و اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی با ابراز ناخرسندی از این که همواره در سال‌های گذشته دولت‌ها و سازمان مدیریت تمام کسری بودجه و منابع را به بخش سلامت تحمیل می‌کردند، بر تقویت بیمه‌ها به منظور کاهش مشکلات مردم در تأمین هزینه‌های درمانی تأکید کرد و گفت: ‌در بودجه 87 باید با حرکت انقلابی، افزایش اعتبارات بیمه‌ها و تقویت آنها صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی، با بیان این‌که در تمام دنیا سامانه ارجاع به منظور کاهش هزینه‌های درمانی به کار نمی‌رود، بلکه هدف از اجرای آن هدفمند شدن هزینه‌های درمانی است، گفت: سامانه ارجاع برای ارتقای سطح سلامت طراحی شده و تلاش می‌کند هزینه‌ها و اعتبارات را به‌طور صحیح اعلام کند.

وی با انتقاد از این که هزینه سرانه درمان روستاییان، معادل نصف سرانه درآمد ساکنان شهرهاست، تأکید کرد: باید در تعیین سرانه درمان سال 87 این مشکل نیز اصلاح شود. وی با تأکید بر این که با همکاری بین بخشی، امکان اصلاح بودجه سلامت وجود دارد از مسئولان و سیاستگذاران کشور خواست تا به رعایت عدالت در بودجه سلامت توجه کنند.

این در حالی است که چندی پیش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی خود در تشریح وضعیت نظام سلامت کشورهای توسعه یافته گفته بود: 84 درصد جمعیت دنیا فقیر بوده و 93 درصد بار بیماری را به دوش می‌کشند که در ایران نیز وضعیتی مشابه این اتفاق به وقوع می‌پیوندد.

دکتر کامران باقری لنکرانی با بیان این که 11 درصد از کل بودجه سلامت دنیا صرف این افراد می‌شود، بهره مندی از خدمات سلامت را بر اساس پرداخت مستقیم از جیب مردم عنوان کرده و یادآور شده بود: هنوز هم عمده دریافت خدمات بر اساس خرید مستقیم مقطعی است که این امر نظام سلامت را با بحران رو به‌رو کرده است.

وزیر بهداشت از تجمیع منابع به‌عنوان راه حلی برای جبران هزینه‌ها برای فقرا یاد کرده و تأکید کرده‌بود: با هدف گرفتن از اغنیا و دادن به فقرا بیمه‌ها شکل گرفت و بر همین اساس نیز اخذ مالیات بایستی بر اساس درآمدها صورت پذیرد.

در همین زمینه دکتر سید مؤید علویان معاون سلامت وزارت بهداشت نیز چندی قبل اذعان کرده بود که مشکل اصلى نظام سلامت در سال جارى و سال آینده کمبود اعتبار و سرانه کم است و با این سرانه درمان که براى سال آینده به مجلس رفته است بیمارستان هاى دولتى با کسرى اعتبار مواجه مى شوند.

معاون وزیر بهداشت گفته بود: در بخش دولتى اگر سرانه واقعى نباشد بیمارستانها ضرر مى کنند و کیفیت خدمت پایین مى آید، اما در بخش خصوصى سرانه تنها عامل تعیین‌کننده نیست و افزایش تعرفه منجر به افزایش سهم پرداختى مردم مى شود؛ بنابراین باید شرایط کشور، توان مردم و سهم سرانه نیز درکنار هزینه تمام شده و استهلاک و سود سرمایه دیده شود.

علویان در مورد مشکلات اعتبارى وزارت بهداشت توضیح داده بود: مهم‌ترین مشکل ما سرانه پایین درمانى است و ما نمى توانیم با تعرفه K1 خدمات بهترى به مردم و بیماران ارائه کنیم و غذاى خوب هم به آنها بدهیم، چراکه منابع مالى کافى نیست.

او با بیان این‌که در تعیین سرانه سال آینده وزارت بهداشت هیچ مداخله اى نداشته است، تأکید کرده بود: ما در وزارت بهداشت نقشى در تعیین سرانه درمان نداریم و هر چه در اختیار ما قرار دهند اجرا مى کنیم، قانع هستیم و تحمل مى‌کنیم و مردم هم باید تحمل کنند.

کد خبر 40183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز